عذرخواهي پاول به دليل ارائه اطلاعات غلط به آمريكا در لشكركشي به عراق
پاول پاول

 وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و اولین کسی که ایده حمله به عراق را در سازمان ملل مطرح کرد، از اشتباه بودن اطلاعاتی که آمریکا با استناد به آنها حمله به عراق را آغاز کرد ابراز پشیمانی و تاسف کرد.

خبرگزاری فارس: عذرخواهي پاول به دليل ارائه اطلاعات غلط به آمريكا در لشكركشي به عراق

 به نقل از خبرگزاری "یونایتدپرس‌اینترنشنال"، "کالین پاول" وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد که از طرح اطلاعات اشتباهی درباره سلاح های کشتار جمعی عراق که منجر به حمله نظامی آمریکا به این کشور شد، پشیمان است.
 
پاول که اولین وزیر خارجه دولت "جورج بوش" رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است در سالروز حملات 11 سپتامبر به خبرنگار الجزیره در خصوص اطلاعاتی که وی در اختیار دولت آمریکا قرار داده بود و به موجب همین اطلاعات نیز آمریکا به عراق لشکر کشی کرد گفت: این کار باعث بدنامی من شده است.
 
پاول در ادامه افزود: همانظوری که بعدها مشخص شد و ما نیز دریافتیم، بسیاری از منابع اطلاعاتی که ما برای حمله به عراق به آنها استناد کردیم، اشتباه بودند.
 
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ادامه داد: من پیامدهای این شکست را متوجه شدم و همانطور که اعلام کرده‌ام، عمیقا به خاطر اشتباه بودن برخی و نه تمام این اطلاعات اشتباه متاسفم، این اشتباه سابقه من را لکه‌دار کرده است و من نمیتوانم برای تغییر آن کاری انجام دهم.
 
پاول در طول سال‌های 2002 تا 2005 میلادی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا فعالیت میکرد و توصیف تشریحی او درباره برنامه تسلیحاتی عراق منجر به شروع جنگ آمریکا با این کشور شد.

بنا به عقیده کارشناسان اقدام کالین پاول در اعتراف به ارائه اطلاعات غلط به آمریکا در جریان حمله به عراق، با هدف سلب تقصیر از آمریکا در خصوص لشکرکشی به عراق و توجیه این حمله صورت میگیرد؛ حمله‌ای که طی آن شمار زیادی از مردم این کشور کشته شدند.


September 11th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی